onsdag 12 november 2008

Mat-lagning

Mitt intresse för matlagning handlar mycket om kreativitet. Det handlar om att hitta nya recept och jag letar hela tiden efter tips och idéer på nya rätter. Det handlar smaker, dofter och kombinationer som kittlar min nyfikenhet. Det handlar om råvaror. Det handlar även om redskap och tillagningssätt. Som när jag läste Jamie Olivers recept på helstekt kyckling. Man ska stoppa in kryddningen under skinnet, alltså mellan skinn och kött. Jag förstod direkt att det skulle smaka fantastiskt! Skinnet blir frasigt och kycklingen drar åt sig alla smaker från kryddorna. Jag har även blivit introducerad för agavesirap, och använder den istället för socker i mångt och mycket. Så mycket hälsosammare! En annan idé jag fått är att steka ett kalkonbröst i en brödform. Det måste jag ju bara prova. Helt genialiskt Katinka. Och som när jag köpte ett riktigt bra zestjärn! Nu river jag vitlök, ingefära, citronskal som aldrig förr, och jag älskar det!
Jag älskar mat och lagning helt enkelt.

Inga kommentarer: