söndag 11 augusti 2013

Koka krabba, havskräftor eller hummer


Koka krabba, havskräftor eller
hummer
Ska du koka krabba, havskräftor eller hummer? Här har du ett prima
recept på hur du får till en riktigt god smak på krabborna,
havskräftorna och hummern

1 l vatten
2 msk salt
1 sockerbit
smaksätt lagen eventuellt med dill, dillfrö,
krondill, anis eller kummin

Öka receptet valfritt antal gånger så att koklagen gott och väl täcker skaldjuren i
grytan. Skaldjuren ska vara levande (havskräftor kan dock vara avlivade före
kokning). Använd en rymlig gryta. Blanda ingredienserna till lagen och koka upp.

Skrubba rent skaldjuren i kallt vatten.

Koka lagen på full effekt när du lägger i skaldjuren med huvudet först.
Låt det koka upp igen och sjud sedan efter den beräknade koktiden, se
nedan.
När koktiden är över ska skaldjuren svalna i lagen för att bli färdigkokta och
få smak. Kyl gärna grytan i vattenbad (byt till nytt kallt vatten flera gånger).

Ungefärlig koktid (räknas från uppkok):
Havskräftor: Stora 2-3 min, små 1,5 min
Krabba: 15-20 min
Hummer, 450 g: 6-7 min (+ 1 min/100g utöver det)

Recept och bild: ICA.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra recept men är den färdig för att äta sen? tacksam för svar genast, nyårs maten är krabba:)

Anonym sa...

Bra recept men är den färdig för att äta sen? tacksam för svar genast, nyårs maten är krabba:)

maybe*mej sa...

Ja den går att äta så fort den svalnat